Find de bedste søgeord til jeres SEO og Google Ads (Adwords)

Rigtig gode tricks er nogle gange meget, meget simple.

Jeg faldt lige over et fremragende blogindlæg af Thomas Rosenstand om “verdens bedste søgeordsværktøj” – indlægget er tre år gammelt, men stadig meget, meget sandt, og absolut værd at dele stadigvæk.

De fleste jeg støder på, har fundet deres søgeord ved at

  1. sætte sig i lænestolen og tænke sig frem til dem
  2. spørge nogen de kender, om hvad de ville søge på
  3. enkelte har brugt et søgeordsværktøj på nettet, f.eks. det, der findes i Google Adwords

Ingen af disse metoder er bare helt gode nok, hvis du vil lave rigtig effektiv søgemaskineoptimering. Det kan være et OK sted at starte – men det slår bare ikke den måde, som Rosenstand beskriver, og som i bund og grund er: lyt til kunderne – og skriv ned!

Du skal ikke spørge dine kunder om, hvad de ville søge på. Tricket er at have papir og blyant fremme når du (alligevel) snakker med kunder, for “at skrive hvert eneste ord og betegnelse ned, som kunder og kundeemner benytter om jeres produkter og services i en 14 dages periode”. Det giver dig en guldgrube af relevante søgeord – som du som fagperson nemt ville kunne overse.
I en større virksomhed, så få især sælgere og servicemedarbejdere til at gøre det – det er nemlig dem, der hører alle de besynderlige betegnelser, som kunderne kommer med i deres forespørgsler, og som du som fagperson måske synes er “forkerte” 🙂

Læs hele Thomas Rosenstands indlæg her: http://www.thomas-rosenstand.dk/hvad-soeger-folk-efter

 

Skriv en kommentar