“I tilfælde af utilstrækkelig skriftlig kommunikativ kompetence kan en gennemlæsning af nærværende skrivelse forhåbentlig være til fornøden assistance.”
Fangede du den?
Måske forstod du, hvad der stod. Men du synes garanteret ikke, det lød ret spændende. Sproget i sætningen var alt for stift og formelt. Som om det ikke var skrevet hverken af eller til et rigtigt mennesker.
Jeg kunne jo også bare have skrevet: “Hvis du har svært ved at skrive forståelige tekster, så læs denne artikel”.
Nogle gange er mere formelt sprog helt på sin plads, for eksempel når du skriver til advokater eller til kommunen. Men for det meste står det meget formelle sprog mest i vejen.
Formelt sprog er svært at forstå, og jeres virksomhed får ikke et mere positivt eller professionelt image af at skrive noget, kunderne ikke forstår.
Når du skriver markedsføringstekster, er det endnu vigtigere at undgå den formelle stil. Her skal dine potentielle kunder ikke bare forstå, hvad du skriver, men også forstå lidt om hvem du er – og derfor skal tonen være meget mere personlig og nede-på-jorden. Som minimum nok til at læseren får følelsen af, at det er skrevet fra et menneske til et andet; det er et rigtigt mennesker, der vil mig noget.
Tit bliver de mange formelle udtryk bare til noget langtrukkent vrøvl. Som f.eks. den her sætning. Kan du gætte hvad den betyder? (ellers får du svaret nederst på siden): “Vederfares et gunstigt udfald på en given tildragelse, vil det, alt andet lige, afstedkomme veltilfredse attituder over for tilværelsen i al almindelighed.”
Sådan undgår du formelt sprog
Det kan være svært selv at afgøre, om man er faldet i fælden med at skrive for formelt. Du forstår jo godt selv, hvad du skriver.
Når du skriver tekster, bør du derfor altid:
- få en anden til at læse din tekst igennem; helst en person, der passer med tekstens målgruppe
- læse det du har skrevet højt for dig selv; så fanger du nemmere de ord og formuleringer, der lyder unaturlige og stive
Hvis du følger de to råd, undgår du nemmere dette her:
“En rådende, almen antagelse konstaterer de overordnede indlæringsprocessers muligheder som værende successivt fungerende, samt værende potentielt ekspansive, i et tidsrum, hvis udstrækning modsvarer hvad man med generelle statistiske bedømmelsesmetoder anslår som værende den menneskelige organismes gennemsnitlige eksistensperiode under normalt gældende forhold.”
Eller: “Man lærer så længe man lever”.
Den anden sætning var en omskrivning af “Når enden er god, er alting godt”.
Få en gratis mini-rådgivning
Har du brug for hjælp til at komme godt i gang med din SEO-strategi, til at få løst noget der driller, eller til hvordan du redigerer jeres hjemmeside?
De første 15 minutters rådgivning, der får dig et skridt videre, får du “på huset” her hos mig.
Send mig en mail på anette@nielsensbureau.dk eller en sms på 2621 8728, så finder vi et tidspunkt at snakke sammen.
SEO-tekstforfatter, content writer, webredaktør og indehaver af Nielsens Bureau. Har arbejdet med SEO, online tekst og redigering af hjemmesider siden 2001.
Elsker især at skrive blogindlæg og e-bøger om SEO og beslægtede emner for at hjælpe begyndere i online markedsføring godt videre.
Send mig en mail eller læg en kommentar på bloggen, hvis du har et stort eller lille spørgsmål om SEO, du gerne vil have forklaret – så svarer jeg så godt jeg kan 🙂