Noget af det bedste, I kan gøre for jeres hjemmeside, er at skrive og udgive artikler.
Folkene fra Vertikal forklarer kort og godt hvorfor:
“Vi har lagt vores artikler på nettet fordi de
- tiltrækker søgemaskinerne
- tiltrækker kunderne
Det ikke er nok at sige hvad man kan. Man skal også vise det.”
Artikler tiltrækker kunder
Ved at udgive artikler om det, I ved noget om, får I fremhævet jer selv som eksperter. I får bevist, at I har en stor viden på jeres område – og at I gerne vil dele den med andre.
Artikler bliver gemt og sendt videre
Fordi artikler er reel vidensdeling, der i sig selv har en værdi for læseren, er der større chance for at en god artikel bliver gemt som bogmærke, printet ud og arkiveret, eller sendt videre i læserens netværk. Det er ikke så tit, folk printer en almindelig salgstekst ud.
Artikler tiltrækker søgemaskiner
Søgemaskinerne kan lide artikler, fordi de kan lide tekst; faktisk er tekst det eneste, søgemaskinerne rigtig forstår.
Over for søgemaskinerne er det en fordel med lange tekster på hjemmesiden – og da salgstekster normalt skal være korte og præcise, er artikler en måde at få nogle længere tekster med på hjemmesiden.
Når man skriver artikler om sit fagområde, skriver de fleste desuden helt naturligt på en måde, der er god over for søgemaskinerne – dvs. med mange søgeord i.
Artikler giver links fra andre hjemmesider
Igen fordi artikler giver folk en reel, værdifuld viden, bliver de langt oftere linket til end rene salgs-sider.
Links fra andre hjemmesider kan medvirke til en højere placering på søgemaskinerne.
Sådan finder du stof til artikler
Du kan få ideer til dine artikler mange steder fra: i medierne, i dit eget hoved, og fra folk omkring dig.
For en virksomhed kommer det allerbedste input fra kundernes forespørgsler. Det er tit de samme ting, kunderne gerne vil vide, så hvis du tager udgangspunkt i deres spørgsmål, vil artiklen blive interesserant for mange andre kunder.
Har du ikke selv den direkte kundekontakt, så snak med jeres sælgere og konsulenter.
Hvis de ikke kan se, hvorfor de skal bruge tid sammen med dig, så fortæl dem at der er en gevinst for dem i det: gode artikler giver nemlig klogere og mere kvalificerede kunder – og derfor skal sælgerne bruge mindre tid på at forklare de samme ting igen og igen.
SEO-tekstforfatter, content writer, webredaktør og indehaver af Nielsens Bureau. Har arbejdet med SEO, online tekst og redigering af hjemmesider siden 2001.
Elsker især at skrive blogindlæg og e-bøger om SEO og beslægtede emner for at hjælpe begyndere i online markedsføring godt videre.
Send mig en mail eller læg en kommentar på bloggen, hvis du har et stort eller lille spørgsmål om SEO, du gerne vil have forklaret – så svarer jeg så godt jeg kan 🙂