Google har endnu en gang lanceret ændringer i den måde, den regner ud hvilke hjemmesider der skal ligge højest i søgeresultatet.
Ændringen denne gang kaldes Penguin 2.0.
Men du skal ikke blive forskrækket over det; der er nemlig faktisk ikke ret meget nyt i forhold til de seneste SEO-anbefalinger om, at SEO nu om dage skal handle om godt, relevant og værdifuldt indhold, strategisk rigtigt indhold (og søgeord), samt om at lægge det på løbende.
Når Google selv eller teknisk kyndige beskriver noget som “en større ændring i algoritmerne”, så er det ikke nødvendigvis noget, der ændrer på de generelle anbefalinger af, hvordan du skal arbejde med moderne SEO.
Du skal ikke længere skaffe links – du skal fortjene dem
Det “nye” er at linkbuilding (det at arbejde med at skaffe sig links) i de senere års forstand, er noget man skal prøve at komme væk fra; de nye algoritmer handler nemlig meget om at Google bliver bedre til at spotte hvornår links er købte eller byttede, hvilket den ser som et forsøg på kunstig manipulation af søgeresultaterne.
Som Adam Stetzer skriver i et blogindlæg på Search Engine Watch (min oversættelse):
“Hvor SEO tidligere handlede om at skrue på en hjemmeside for at den blev optaget bedst muligt af Googles robotter, handler SEO i dag om at fortjene anerkendelse, social udbredelse og links fra andre gennem excellent indholdsmarkedsføring. Det vil sige, at SEO nu er en vedvarende, integreret og strategisk indsats – hvor det plejede at være en enkeltstående, isoleret og teknisk indsats.”
Fire SEO-ting, du bør gøre – hver måned
Adam Stetzer lister fire områder man skal arbejde med for at lave hvad han kalder “Rigtig SEO” – og som man skal arbejde på hver eneste måned, ikke bare når man får en ny hjemmeside:
1) Hold dig opdateret om, hvad folk (dine potentielle kunder) efterspørger og søger efter på nettet. Få lavet ordentlig søgeordsresearch, og gør det løbende, ikke bare når du etablerer din hjemmeside
2) Fokuser på indholdsmarkedsføring – dvs. lav artikler, blogindlæg, videoer, podcasts osv osv som virkelig giver folk noget værdi for pengene og dels trækker dem ind på din hjemmeside, dels er så godt og relevant at de deler det og anbefaler det til deres venner. Underkend ikke video, selvom det handler mest om skrevne ord på selve Google; Google ejer nemlig Youtube, som efterhånden dels er godt med i Googles søgeresultater, dels bruges meget som søgemaskine.
3) Arbejd på dit brand – ved at blive nævnt i medierne og være synlig ad den vej.
4) Markedsfør din indholdsmarkedsføring; du skal ikke bare producere og så læne dig tilbage og vente på at folk opdager alt dit spændende indhold – du skal aktivt ud og fortælle dem, hvad du har. For eksempel via nyhedsbreve, sociale medier og gæste-indlæg på andres blogs.
Sådan kommer du i gang
Jeg er yderst enig i, at indholdsmarkedsføring er vejen frem på Google – hvis ikke du vil betale en masse penge for Adwords-annoncer. Men jeg ved også godt, at det kan virke meget uoverskueligt at komme i gang med det, fordi der er så mange muligheder, og der kan være noget teknik, der skal være på plads før man kan gå i gang.
Der kommer snart et længere blogindlæg fra mig om, hvordan du bedst kommer i gang – indtil da, så tænk over hvor du nemmest kan starte:
Har I allerede videoer liggende, der kan afspilles over internettet? Så tager det ca. 10 minutter at oprette en Google-konto med tilhørende YouTube-konto, og en Youtube-kanal i firmaets navn. Videoerne tager lidt tid at uploade, men du kan bruge tiden på at skrive en god beskrivelse af videoen ind.
Har I allerede nogle flyers eller brochurer med gode råd eller lignende, I giver til jeres kunder? Så kan de hurtigt omdannes til blogindlæg eller små e-bøger i pdf, I kan dele på Facebook, LinkedIn, Gmail osv.
Har du skrevet artikler inden for dit fagområde? Så kan de også hurtigt blive til blogindlæg (forudsat det ikke er tekniske og meget faglige artikler).
SEO-tekstforfatter, content writer, webredaktør og indehaver af Nielsens Bureau. Har arbejdet med SEO, online tekst og redigering af hjemmesider siden 2001.
Elsker især at skrive blogindlæg og e-bøger om SEO og beslægtede emner for at hjælpe begyndere i online markedsføring godt videre.
Send mig en mail eller læg en kommentar på bloggen, hvis du har et stort eller lille spørgsmål om SEO, du gerne vil have forklaret – så svarer jeg så godt jeg kan 🙂
Ja – og jeg vil nok sige en kombination af 2) og 4) – dem der er gode til at få spredt deres budskaber ud OG er produktive med jævnligt at lave nyt indhold, får det godt 🙂
Ja i sær punkt 4 kommer til at betyde mere nu hvor Autherrank ser ud til at blive det nye sort.
Mvh. Søren