Tror du at din hjemmesides layout og design er helt ligegyldigt for, om din side kan findes på søgemaskiner? Det er det ikke – selvom det heller ikke lige er det, du bruger til aktivt at lave SEO.
Et webdesign og layout, der ikke er lavet på den rigtige måde, kan godt stå vejen for at blive fundet på Google.
Det er endnu en af grundene til at det er klogt (og kan spare dig tid og penge) at tænke SEO ind, FØR du står med en funklende fin ny hjemmeside, og kommer i tanker om at du egentlig også gerne vil have den kommer højt op på Google.
- Designet skal bygges op med html-kode, ikke med grafik
- Sæt det vigtigste indhold øverst
- Der skal være plads nok til lange tekster
- Der skal også være god plads til billeder, video osv
- Skriftfarver og størrelser har betydning for SEO
- Dit design skal virke på telefoner og tablets
- Undgå “smarte” ting der gør hjemmesiden unødvendigt langsom
- Test hvor hurtig din hjemmeside er
Bortset fra Googles krav om at din hjemmeside skal være mobilvenlig (se til sidst i teksten), er de måder layoutet har betydning for SEO på, mest indirekte.
Alligevel bør du sikre dig at din hjemmesides layout er så SEO-venligt som muligt, så du ikke skal bruge penge på at få det lavet om, når du finder ud af der skal mere til at konkurrere på dine søgeord (fordi dine konkurrenter har hjemmesider med SEO-venligt layout).
Advarsel: Der vil forekomme ord som html og css i dette indlæg – og du skal ikke være ked af, hvis du ikke forstår dem. Meningen med indlægget er i høj grad, at du kan tage disse punkter med til din webudvikler og designer, når du skal have lavet ny hjemmeside, og kræve disse ting bliver lavet på en SEO-venlig måde.
Især designere tænker meget mere i udseende end i SEO, og det skal de jo også, for det er deres job; men så bliver det dit eller udviklerens job at holde øje med, det ikke går ud over SEO-venligheden 🙂
Designet skal bygges op med html-kode, ikke med grafik
En hjemmeside med et “smart” og fancy design, der ikke ligner alle mulige andres, kan godt være et stort projekt at bygge op med de koder, man normalt bruger til hjemmesider.
Derfor har der især tidligere været folk der “skød genvej” ved at sætte nogle af designelementerne ind som grafik – eventuelt som Flash. For eksempel hvis kunden gerne ville have overskrifter eller menuer sat med en helt speciel skrift, eller hvis der skulle være en “Køb-knap” eller en anden call-to-action udformet som en synlig “knap”.
Men Google kan ikke læse tekst, der står “inde i” et stykke grafik – Google læser koder og tekst. Så hvis alle dine overskrifter er sat ind som små billeder, går du glip af en masse god SEO, du ville have fået hvis overskrifterne var skrevet med tekst (med søgeord i) og formatteret med de rigtige overskriftskoder.
Disse ting kan altid også laves som ren html/css, hvis folk er dygtige nok – og det skal du insistere på, at de bliver (med mindre du er ligeglad med at kunne findes på Google).
Almindelig grafik kan man godt bruge som fx baggrunde (og dem kan man virkelig trylle med!), men til andre ting bør man så vidt muligt undgå det, og få det kodet i ren html og css.
Flash skal man helt undgå nu om dage – det er en forældet teknologi, som ikke vedligeholdes længere.
Sæt det vigtigste indhold øverst
Google “læser” hele din hjemmeside, men lægger mest vægt på den øverste del af hjemmesiden – den regner med at det der vises øverst definerer hvad din underside handler om. Derfor skal du
- lade være med at fylde den øverste del af skærmen med annoncer og reklamer
- have noget søgeoptimeret tekst øverst (eventuelt bare en overskrift, men gerne mere)
- være meget omhyggelig med filnavne, ALT-tekster og titles på billedet, hvis den øverste del af din side mest består af et billede
- lade være med at bruge de meget populære “sliders” (hvor der står nogle billeder og skifter) øverst på siden, bare fordi det ser flot ud. Hvis du absolut VIL have en slider øverst, så sørg for at
- bruge en version hvor du kan skrive tekst ind på eller under billedet og sætte fx Alt-tags på, så Google også kan få noget ud af den
- at den ikke fylder HELE den del af skærmen, man kan se
- at der er noget tekst, en menu eller noget andet til Google ovenover slideren
Forresten… undersøgelser viser at sliders faktisk ikke rigtig gør noget godt for din hjemmeside; folk klikker sjældent på dem, de fleste ignorerer dem faktisk bare, på samme måde som de gør med annoncer. Så tænk lige en ekstra gang før du hopper med på slider-bølgen 🙂
Der skal være plads nok til lange tekster
I gamle dage (for 15-20 år siden) var det meget almindeligt at lave meget “grafiske” hjemmesider, hvor designeren begrænsede hvor meget tekst der var plads til på den enkelte underside; nogle gange var der kun en lillebitte rude inden i midten af siden med plads til 4-5 linjers tekst.
Eftersom SEO handler meget om at have indhold nok på hjemmesiden, og især gerne meget tekst, er det er rigtig dårlig idé nu om dage; designet bør kunne rumme selv rigtig lange tekster, også hvis du ikke lige har planer om at lægge sådan nogle på lige nu.
Der skal også være god plads til billeder, video osv
Dengang i “gamle dage” så man ofte at der kun var beregnet plads til at lægge et enkelt stemningsbillede på hver underside; nu om dage bør der være plads til at billeder, indlejrede YouTube-videoer og andet kan ligge inde i samme felt som teksten, altså som en del af indholdet på undersiden.
For det første bryder billeder og film en lang side med tekst, som mange ikke gider læse.
For det andet kan billeder og video være rigtig godt for din SEO, hvis de bliver brugt rigtigt. Google regner nemlig (sådan groft sagt) med at en side handler mere om et emne, hvis siden dækker emnet i både tekst, billeder, film og måske andre typer indhold.
Skriftfarver og størrelser har betydning for SEO
Et ældgammelt SEO-trick som du aldrig, ALDRIG, nogensinde må benytte dig af, er at skrive noget med hvid skrift på hvid baggrund (sådan at ordene ikke “skæmmer” designet, men Google stadig ser det). Ja, Google ser det – det kan du godt regne med! – og Google straffer det hårdt. Du risikerer at blive smidt helt ud af søgeresultaterne.
For at være på den sikre side, bør du heller ikke bruge fx lysegrå skrift på hvid baggrund, som det ellers også var meget moderne for 10-15 år siden; du risikerer for det første at Google mener det ikke er kontrast nok og straffer det. For det andet er det dårlig stil overfor de stakkels mennesker, der skal forsøge at læse hvad der står på din hjemmeside; det er nemlig svært.
Sort på hvidt – eller noget andet med god kontrast mellem skrift og baggrundsfarve – er det sikreste og bedste.
På samme måde er det også vigtigt, at skriften på din hjemmeside er stor nok til at kunne læses uden særlige anstrengelser – hvis du bruger skrift der er så lillebitte at det ikke er til at læse for mennesker, risikerer du også at Google mener det er “snyd” og straffer det.
Det gælder både selve teksten og links i menuen.
Dit design skal virke på telefoner og tablets
Den mest direkte måde din hjemmesides design kan have betydning for SEO er, at den skal virke på telefoner og tablets. Som minimum skal layoutet være mobilvenligt; er det ikke det, kan det have direkte betydning for din placering i Googles søgeresultater, når folk søger vha. en telefon.
Google vil ikke vise dit link højt oppe, hvis den kan se at din hjemmeside ikke kan læses ordentligt på en telefon alligevel – og det giver jo god mening, for så er din hjemmeside jo ikke et ret godt bud på et link for den, der har søgt.
En af de vigtige ting hænger sammen med det med, at skriften skal være stor og tydelig nok; hvis du ikke har minimum en mobilvenlig udgave af hjemmesiden, kan folk ikke læse din tekst eller ramme de enkelte links i menuen uden at forstørre den op på telefonen – og det tæller faktisk som at skriften er for lille.
Allerhelst skal du få lavet et ægte responsivt design; dvs. et design der er lavet, så det tilpasser sig alt efter hvilken størrelse skærm det bliver set på. Fx. ved at tre bidder tekst eller tre billeder, der står ved siden af hinanden når man ser hjemmesiden på en computer, “hopper ned” under hinanden og bliver vist i én kolonne, når man ser hjemmesiden på en smal skærm på telefonen.
Vær OBS på, at en responsiv hjemmeside ikke er det samme som en mobilvenlig hjemmeside; der er nogle bestemte krav til hvor nemt det fx er at ramme links, der skal være opfyldt før Google ser den som mobilvenlig.
Du kan teste om din hjemmeside er mobilvenlig her: Googles test for mobilvenlighed.
Husk at den kun tester en enkelt side; hvis du har flere forskellige designs på forskellige undersider (og forsiden), skal du teste hver enkelt for sig.
Undgå “smarte” ting der gør hjemmesiden unødvendigt langsom
De der slidere, jeg skrev om længere oppe, er der et andet problem med: de gør ofte hjemmesiden langsom til at komme frem, fordi de dels består af store billeder, dels skal bruge en hel masse Javascript for at kunne køre. Det samme gør sig gældende for en del andre billedfremvisere, fx i webshops.
Google (og brugere) foretrækker hjemmesider, der kommer hurtigt frem – gerne lynende hurtigt! – så du skal være meget interesseret i at din hjemmeside kommer så hurtigt frem som muligt. Det betyder ikke at du ikke må have sjove, smarte ting på den; det betyder bare, at du skal overveje rigtig, rigtig grundigt, om de nu også er nødvendige.
Test hvor hurtig din hjemmeside er
Du kan teste hvor hurtigt din hjemmeside kommer frem med forskellige tjenester, fx
Du bør teste både forsiden og mindst en underside (da der kan være stor forskel), og du bør teste 2-3 gange på forskellige tidspunkter af døgnet.
Tag altid hastighedsmålinger med et gran salt; det er ikke så vigtigt lige præcis hvilke tal, der kommer ud af testen. Det vigtige er at du kan få information om, hvilke elementer på siden der gør den langsom. Meget af det er teknisk, men hvis det fx er nogle billeder, der fylder for meget, vil du kunne se det.
I tvivl om hvor god DIN hjemmeside er til SEO?
Så er det måske lige noget for dig med en skræddersyet SEO-tilstandsrapport.
Rapporten giver dig konkrete anvisninger og nye ideer til at forbedre din hjemmesides SEO – med en prioriteret to-do-liste, der er lige til at gå i gang med 👇
SEO-tekstforfatter, content writer, webredaktør og indehaver af Nielsens Bureau. Har arbejdet med SEO, online tekst og redigering af hjemmesider siden 2001.
Elsker især at skrive blogindlæg og e-bøger om SEO og beslægtede emner for at hjælpe begyndere i online markedsføring godt videre.
Send mig en mail eller læg en kommentar på bloggen, hvis du har et stort eller lille spørgsmål om SEO, du gerne vil have forklaret – så svarer jeg så godt jeg kan 🙂