Opdatering 16. 12. 2021: Der findes nu en nemmere måde at lave søgeordsanalyse, der ikke kræver at du logger på en Google-Ads-konto, men som giver dig stort set de samme data:
Lav en liste over mulige søgeord, du vil undersøge (fx i wordpad), med et søgeord pr. linje, og gå så ind på searchvolume.io og kopier din søgeordsliste ind i værktøjet – så får du data for hvor mange der søger på hvert af søgeordene (og du kan gemme det ned i .csv-format).
Har du brug for hjælp til søgeordsresearch og søgeordsanalyse, finder du det her →
Når du skal lave søgeordsanalyse til din SEO – dvs. finde ud af hvilke søgeord du skal satse på – starter du nok med at tænke dig til, hvilke ord du skal findes på.
Du bør også altid skrive ned hvilke ord kunderne bruger. På den måde får du forhåbentlig en masse ideer til relevante søgeord, som du så skal til at prioritere.
Du bør nemlig kun have et enkelt primært søgeord for hver af dine landingssider, og dem har du sikkert ikke et ubegrænset antal af.
Når du skal prioritere hvilke af dine mulige søgeord er de vigtigste, har du brug for en mere konkret viden om, hvilke af dem det bedst kan betale sig at satse på. For eksempel om det er bedst at satse på “hjælp til computer”, “computer service” eller “PC hjælp”.
Google søgeordsplanlægning er et udmærket redskab til dette, som kan hjælpe dig med:
- ideer til nye søgeord
- at finde ord, der er lav konkurrence på
- at finde ord der søges mest på
Søgeordsanalyse kræver at du tænker dig om
Lad være med at blive for duperet eller ydmyg over at du sidder med et værktøj lavet af Google selv!
Googles værktøj til søgeordsplanlægning er en maskine, og den kan ikke tænke for dig. Det er derfor vigtigt at du har din almindelige, sunde fornuft med.
For eksempel bør du tænke på at nogle ord have flere betydninger, der ligger langt fra hinanden; et eksempel er ordet “fyr”, som både kan betyde ‘ung mand’, ‘fyrtårn’, en slags træ som materiale, en slags træ som plante, og et apparat til opvarmning af huset.
Disse ord kan snyde, fordi du måske selv mest tænker på en bestemt betydning af dem – for eksempel afhængigt af om du er styrmand på et skib, er skovfoged, arbejder i et byggemarked eller du servicerer oliefyr.
Der kan også være nogle meget brugte søgninger, hvor du kan regne ud mange af dem kommer fra en anden målgruppe end den du vil have fat i (fx skoleelever der researcher) – derfor kan du jo godt have dem med som søgeord, men måske er der andre søgeord med færre søgninger, der kun bruges af din målgruppe.
Sådan finder du Googles søgeordsplanlægningsværktøj
Søgeordsplanlægning ligger nu om dage inde i Google Ads (tidl. Adwords), så du skal have en kontopå Google Ads for at bruge det. Det er gratis at melde dig til, og du behøver ikke at køre Google Ads-annoncer for at kunne bruge søgeordsplanlægning.
Hvis du ikke har en Google Ads-konto, kan du åbne en her: https://ads.google.com/intl/da_dk/home/
Du finder Søgeordsplanlægning i den allerøverste menu under “Værktøjer”:
Søgeordsanalyse 1: Få ideer til gode søgeord
Søgeordsplanlægning kan du bruge i flere faser af din søgeordsresearch:
– til at få flere ideer til nye søgeord
– til at se hvilke ord der er høj og lav konkurrence på
– til at se hvilke ord der bliver søgt mest på
Før du går i gang med at bruge det, bør du allerede have samlet et sæt søgeord, du forestiller dig kunne være gode; dels dem du selv har tænkt er relevante for din forretning, dels – og især – dem du har noteret ned, fordi dine kunder har brugt dem ved forespørgsler.
Start med at indtaste navnet på et af dine produkter/ydelser i søgefeltet (begræns søgningen til dansk), og tryk på “Få ideer”:
Så får du en række forslag op, inddelt i grupper, fordi de er forslag til annoncegrupper i Google Ads – og det er ligegyldigt i SEO-sammenhæng. Klik over på fanebladet “Søgeordsideer”, så slipper du for de underlige grupperinger.
Her får du en række søgeord du kan kigge igennem for at:
- se om der er nogle gode ideer til relevante søgeord, du ikke selv har tænkt på
- finde søgeord med lav konkurrence, der samtidig har et højt antal månedlige søgninger
I eksemplet ovenfor har jeg søgt på noget så bredt som “computer” og får derfor hele 800 forslag op! I sådan et tilfælde bør du søge på et mere snævert begreb; hvis du omvendt får for få ideer frem, kan du prøve at søge på et mere overordnet udtryk.
Der er også en mulighed for i stedet at indtaste adressen på en landingsside og ud fra dette få ideer til nye søgeord. Det kræver selvfølgelig bare at du allerede har lavet siden.
Læg mærke til den tykke sorte pil ude til højre lige under de blå søjler; her kan du trykke på “Download” og få alle søgeordene hentet ned til din computer i et Excel-ark. Det kan du så redigere i, når du skal sortere og prioritere ideerne, så du laver dit helt eget søgeords-katalog.
Søgeordsanalyse 2: Sammenlign søgeord
Når du har søgt efter ideer til søgeord, kan du også se, hvilke ord der er søgt mest på. Når du ikke har brug for flere nye ideer, er det dog nemmere at sammenligne bestemte søgeord, hvis du bare taster dem ind i en ny søgning under “Få ideer til søgeord”. Så får du kun information om de søgeord, der er relevante for dig.
Som du kan se på billedet herunder kan du også få en idé om hvor sæson-prægede søgeordene er:
SEO-tekstforfatter, content writer, webredaktør og indehaver af Nielsens Bureau. Har arbejdet med SEO, online tekst og redigering af hjemmesider siden 2001.
Elsker især at skrive blogindlæg og e-bøger om SEO og beslægtede emner for at hjælpe begyndere i online markedsføring godt videre.
Send mig en mail eller læg en kommentar på bloggen, hvis du har et stort eller lille spørgsmål om SEO, du gerne vil have forklaret – så svarer jeg så godt jeg kan 🙂