Det har i årevis været en af de mere sejlivede myter inden for SEO, at det er vigtigt for SEO at man har søgeord i domænenavnet. Dvs. hvis du fx sælger coaching, så skulle du gå efter domænenavne som www.coaching.dk, www.coaching-aarhus.dk, osv.
Det passede engang, men det gør det ikke mere. Søgeord i domænenavnet er, om ikke ligegyldigt, så i alt fald noget der betyder ganske forsvindende lidt. Google ser meget, meget mere på, hvad der rent faktisk står på din hjemmeside i sidetitlerne, overskrifterne, og selve teksten – og på hvad du ellers har af indhold.
Dermed ikke være sagt at det ikke er klogt at vælge et domænenavn, der tydeligt fortæller folk, hvad du laver – du skal bare ikke gøre det af hensyn til SEO.
Det der til gengæld betyder meget, at du har søgeordene for hver enkelt underside med i adressen på den underside – sidens URL.
Godt indhold er uendelig meget vigtigere end domænenavnet
Før i tiden kunne man godt risikere, at en hjemmeside med det fede domænenavn, der var kommet op at ligge øverst, slet ikke var særlig god – måske var indholdet en tynd kop te, og måske handlede siden faktisk slet ikke så meget om det, domænenavnet havde lovet.
Når Google præsenterede links til sådan en tyndbenet hjemmeside højt i søgeresultaterne, var det faktisk en rigtig dårlig service over for dem, der søgte. Og Google vil gerne være en god søgemaskine, der først og fremmest præsenterer sine kunder for gode links, hvor de kan finde så meget og så god information som muligt om lige netop det, de har søgt på.
Derfor gik Google væk fra at lægge så meget vægt på domænenavnet, og hen mod at lægge hovedvægten på at indholdet på hjemmesiderne er godt og relevant. Og det kan det jo sagtens være, selvom siden hedder jenshansen.dk.
Lad være med at skifte domænenavn for Googles skyld
Google lægger meget vægt på om en hjemmeside kan anses for troværdig, og som en “autoritet” på sit område. Det bruger den flere ting til at finde ud af, blandt andet
- er der meget indhold på hjemmesiden, der handler om det samme overordnede emne?
- er indholdet godt og gennemarbejdet (ikke noget hurtigt sjask, der er smidt på)?
- er der mange andre, der linker til eller omtaler hjemmesiden?
- er hjemmesiden meget besøgt?
- har hjemmesiden eksisteret i lang tid med indhold inden for de samme overordnede emner?
Derfor skal du absolut ikke overveje at skifte domænenavn, hvis du har en hjemmeside, der allerede lever op til bare nogle af disse kriterier; for så kender Google den allerede for noget godt.
Behold i stedet dit gamle domænenavn, og arbejd med indhold, links og teknisk SEO for at opfylde nogle flere af de kriterier, der gør at Google ser din hjemmeside som en god hjemmeside om coaching, eller hvad du nu sælger.
Søgeordene skal med i adressen på undersiderne
Når Google skal finde ud af, hvilke hjemmesider den skal foreslå som gode steder at læse mere om fx coaching – og dermed præsentere de links højt i søgeresultaterne – så ser den hovedsagelig på hver enkelt af dine undersider for sig. Og på undersiden tæller adressen (også kaldet sidens url) faktisk rigtig meget – så her skal du bruge dine søgeord!
En helt uformel test, hvor jeg (for nogle år siden) lavede en simpel søgning på “coaching”, viste meget godt hvordan url’en er vigtigere end domænenavnet:
- da.wikipedia.org/wiki/Coaching
- www.mindjuice.dk/mindjuice-coaching/
- www.sofiamanning.com/coachuddannelse-coachinguddannelse/
- www.lauenborg-coaching.dk/
- www.lederweb.dk/personale/coaching/
Det er kun linket på fjerdepladsen, hvor domænenavnet faktisk indeholder ordet “coaching” – i de andre links indgår ordet kun i adressen til undersiden.
Adressen på dine undersider må altså ikke hedde fx jenshansen.dk/side1.htm og lignende (hvor man ikke kan se på adressen hvad siden handler om) – men kan fx hedde:
- jenshansen.dk/coaching
- jenshansen.dk/coaching-i-aarhus
- jenshansen.dk/coaching-for-hørehæmmede
- jenshansen.dk/coaching-for-hørehæmmede-i-aarhus
eller hvad du nu har valgt som dine vigtigste søgeord. Det må meget gerne være mere præcist end bare et enkelt ord; jo mere afgrænset emnet for din underside er, jo mindre konkurrence vil der være på sidens søgeord – og jo nemmere vil det være at få din underside “valgt” af Google som det bedste forslag.
Husk dog altid på, at det stadig er indholdet på undersiden der er det allervigtigste – ikke url’en i sig selv – så du kommer ikke ret langt med en side der hedder “jenshansen.dk/coaching-i-aarhus”, hvis den ikke har noget rigtig godt – og søgemaskineoptimeret – indhold om Coaching i Aarhus.
Pas på med at rette adresserne til undersider selv
De fleste SEO-ting kan du snildt selv rette til hvis du bruger et godt system til hjemmesider. Det gælder dog ikke adresserne på undersider – her skal du bede om hjælp, med mindre du har helt overblik over hvad du gør.
Det skyldes at en undersides adresse er det link, den underside bliver fundet på; hvis du laver om på adressen, holder alle links til undersiden op med at fungere! – dvs. alle links, der måtte være ude på nettet, på Facebook og LinkedIn, i emails, i folks bogmærker osv. Det er kun de links i menuen, der stadig virker. Og det kan være rigtig, rigtig dårligt for din SEO.
Hvis du ikke får sat en viderestilling på den gamle adresse (og det er ikke ligegyldigt hvilken slags viderestilling – det SKAL være en 301-redirect, så det bliver lidt teknisk) – er der måske mange, der går forgæves på dit link. Også Google.
Dette er en af grundene til at det er vigtigt at tænke SEO ind fra starten, når du laver en ny hjemmeside; hvis du fra starten har styr på dine vigtigste søgeord, og hvilke sider du skal have på hjemmesiden, så kan du helt fra starten lave de optimale underside-adresser. Og det sparer dig for virkelig meget tid, i forhold til hvis du skal til at lave om.
Hvis du skriver nye blogindlæg eller nye sider, kan du roligt ændre på url’en FØR du udgiver dem – det forstyrrer nemlig ingenting. Men når de først er udgivet, bør du lade dem være. Med mindre du kan finde ud af at – og gider – sætte en 301-viderestilling op fra den gamle adresse til den nye.
Her kan du se hvor du finder en undersides url (urlen er faktisk hele linjen; det der er markeret med rødt er det du kan bestemme, siden skal kunne findes på, når du opretter en ny side):
Har du gode URLer med søgeord i?
Hvis du har brug for en vurdering af dine undersiders adresser i forhold til SEO, så skriv til mig på anette@nielsensbureau.dk eller ring på 26218728 – en hurtig vurdering og et par gode råd tager måske fem-ti minutter og koster dig ikke noget. Har du behov for hjælp til ændring af url’er og viderestilling, og bruger du WordPress, hjælper jeg dig gerne videre med det også.
Læs mere om URLer og SEO
Sådan indstiller du dine undersiders URL, så de bidrager til SEO (Teknisk SEO #3)
SEO-tekstforfatter, content writer, webredaktør og indehaver af Nielsens Bureau. Har arbejdet med SEO, online tekst og redigering af hjemmesider siden 2001.
Elsker især at skrive blogindlæg og e-bøger om SEO og beslægtede emner for at hjælpe begyndere i online markedsføring godt videre.
Send mig en mail eller læg en kommentar på bloggen, hvis du har et stort eller lille spørgsmål om SEO, du gerne vil have forklaret – så svarer jeg så godt jeg kan 🙂
Jeg er helt enig i mange af de pointer du kommer med, noget af det var dog også nyt. Har arbejdet med SEO i et stykke tid, men det er stadig rart at lære noget nyt. ville ønske jeg havde vidst det her da jeg lavede min kammerats hjemmeside http://tuxen.dk/ men det kan stadig nå at reddes
Selvfølgelig kan det det – og det er generelt aldrig for sent at lave forbedringer. Tværtimod kan man med fordel løbende arbejde med alle aspekterne, især nu om dage indholdet. Men hvis du skal ændre url’er, så vær obs på at få sat redirects på fra den gamle url til den nye, så Google stadig kan finde indholdet.
Har siddet og leget med SEO siden jeg sidst besøgte denne site, og har haft kigget lidt rundt omkring på blogs, har dog ikke kunne finde en eneste SEO side der nævner video?
Videoer styrer 80% af alt nettrafik, og en normal dansker ser 80+ videoer om ugen, så hvorfor bliver det ik nævnt? det mindsker bounce off raten, og øger interaktion det er alle ting der gavner din SEO drastisk. har haft snakket en del med webshop ejere, og har ikke snakket med en eneste der ikke syntes det var en fed ide. Eksempel på video man kan bruge på webshop: http://www.onlinestrategen.dk/video-produktion/ i mine tanker er det ummidelbart det mest perfekte våben når man skal takle SEO på en mere unik måde end links og tekster hele tiden
Hurtigt svar på vej ud ad døren 😉
Det undrer mig ret meget at du ikke har kunnet finde noget, her har du i alt fald to links, der handler om synlighed med video (begge dog med 5 år på bagen) – du burde kunne finde mange flere ved at Google?:
http://www.nielsensbureau.dk/2013/02/video-paa-hjemmesiden-som-seo/
http://www.demib.dk/seo-video-2/
Video er helt klart relevant, men det kan nu stadig ikke stå alene, lige som billeder heller ikke kan, men helt fint kan bidrage til SEO. Hvis du kan lave en salgsside med god, udbygget tekst, suppleret med billeder og video (eller omvendt), giver det pote, da Google så vil se den side som meget informativ om dens emne.
Mht. om det er det perfekte “våben”, så vil det garanteret være det for nogle målgrupper, og ikke for andre. Det kan man jo lade komme an på en prøve 🙂
– her er lidt fra Google selv om video som promovering af produkter (på webshops), og hvilke typer der bliver set meget på YouTube:
https://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-154/marketing-collections/youtube/3-ways-digital-video-has-upended-shopping-we-know-it/