Blogindlæg, nyhedsbreve og sociale medier, hvor du deler din (ekspert-)viden gratis, virker.
Det, at du får vænnet folk i din målgruppe til, at du er den der ved mest om et emne, virker.
Du sælger måske ikke så meget lige her og nu, som hvis du kører på med en række knaldtilbud, men i længden virker det, fordi det skaber tillid til dig og dine evner.
Det hedder også “Content marketing” eller indholdsmarkedsføring på dansk. Det der bærer det, er – selvfølgelig – indholdet; det der får indholdet ud til målgruppen, kan være forskellige medier, men en blog eller hjemmeside bør altid være den centrale base for det meste af dit indhold.
En blog er dit helt eget medie, hvor du kan udgive lige præcis dét, du har lyst til – og som passer ind i din salgsstrategi.
Det sværeste er at komme i gang
Det kan godt virke både svært og besværligt at komme i gang med både blog, nyhedsbreve og sociale medier. Selv om du måske har fået anskaffet dig en flot hjemmeside med blog og en konto med specialdesignede skabeloner hos Mailchimp, er det jo ikke det samme som at du har noget indhold at putte ind i de fine rammer. Det skal du først lave – eller få lavet. Og det skal være godt – i det mindste helst bedre end dine konkurrenters.
Så indholdsmarkedsføring tager tid – og nogle gange kan bare det at få ideerne til HVAD man kan skrive om, være et problem. Jeg kan dog trøste dig med, at jo mere du gør det, jo nemmere bliver det; og når først du vænner dig til at tænke i at dele ud af din viden til gavn for kunder og andre, vil ideerne komme flydende til dig i en lind strøm. Især i starten kan det dog godt være, ideerne skal hjælpes lidt på vej.
Sådan får du ideer til de gode blogindlæg
Mit bedste sted at få ideer til blogindlæg er at kigge igennem, hvad jeg har fået af spørgsmål fra kunder og andre interesserede over mail, telefon (husk at skrive ned med det samme!) eller via f.eks. Facebook.
Hvis der er én person i din målgruppe, der mangler svar på noget, er det meget sandsynligt der er flere; og hvis det er noget flere personer er i tvivl om og mangler svar på, er det godt stof til indhold, der kan
- deles på sociale medier (og anspore folk til at dele det videre)
- virke som SEO og komme til at ligge godt i Google og trække trafik ind til jeres hjemmeside
- fungere som “linkbait”, dvs. noget som andre har lyst til at linke til
Du skal skrive blogindlægget i det sprog og med de ord, din målgruppe bruger, og du skal skrive det som en service – en hjælp til jeres kunder og andre, der måtte have behov for den viden. Gode blogindlæg gør læseren klogere på et emne – enten ved at vejlede, skaffe bedre overblik, eller begge dele.
Hvis du tager udgangspunkt i et spørgsmål fra en kunde, vil du faktisk tit kunne skabe et fint udkast til et blogindlæg ved at copy-paste dit svar til kunden, hvis det er foregået på skrift. Og så er du allerede godt i gang.
Hold dig til én ting ad gangen
Jo mindre et delemne, du skriver om, jo bedre blogindlæg kan du skrive – og jo hurtigere kan du få skrevet dem. Det er en af grundene til, at metoden med at tage udgangspunkt i kundespørgsmål virker så godt.
Du kan få rigtig fine (og velbesøgte) blogindlæg ud af at svare på spørgsmål som “Hvordan køber jeg et domæne?” eller “Hvilken maling skal jeg bruge til en reol af fyrretræ?”.
Jeg har selv et par stykker, der på trods af flere år på bagen stadig ligger på side 1 på Google – fx (Kan man få) “Mailchimp på dansk?”.
Du kan godt sætte dig for at prøve at give det store, forkromede overblik over et større emne, men vær opmærksom på at det er en langt, langt sværere opgave! Hvis du skal skabe et godt og brugbart overblik, skal du nemlig holde teksten meget kort – eller, hvis du kan, bruge infografik.
Informationen skal koges langt ned, så du kun har essensen med, hvis det ikke skal blive en halv doktorafhandling. Det tager nemlig meget længere tid at svare (godt) på brede spørgsmål som “Hvordan laver man SEO?” eller “Hvilke slags maling skal jeg bruge til hvad?”.
Hvis du har et emne du kan og gerne vil lave et overblik over – måske fordi der ikke er andre der har lavet det – så kan du overveje at udgive det som en freebie, der lokker folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev.
Blogindlæg behøver ikke bare være tekst
Selv er jeg bedst til – og kan bedst lide – at skrive blogindlæg. Det er der, jeg er på hjemmebane. Men dit indhold kan sagtens bestå af video, fotos, tegninger osv., hvis det er det, du er bedst til – og det, der passer dine modtagere bedst.
Hvis det skal fungere til at lave SEO på jeres hjemmeside med, skal du bare huske at tage nogle forholdsregler, da Google ikke kan “se” billeder og videoer.
Få en gratis mini-rådgivning
Har du brug for hjælp til at komme godt i gang med din SEO-strategi, til at få løst noget der driller, eller til hvordan du redigerer jeres hjemmeside?
De første 15 minutters rådgivning, der får dig et skridt videre, får du “på huset” her hos mig.
Send mig en mail på anette@nielsensbureau.dk eller en sms på 2621 8728, så finder vi et tidspunkt at snakke sammen.
I tvivl om hvor god DIN hjemmeside er til SEO?
Så er det måske lige noget for dig med en skræddersyet SEO-tilstandsrapport.
Rapporten giver dig konkrete anvisninger og nye ideer til at forbedre din hjemmesides SEO – med en prioriteret to-do-liste, der er lige til at gå i gang med 👇
SEO-tekstforfatter, content writer, webredaktør og indehaver af Nielsens Bureau. Har arbejdet med SEO, online tekst og redigering af hjemmesider siden 2001.
Elsker især at skrive blogindlæg og e-bøger om SEO og beslægtede emner for at hjælpe begyndere i online markedsføring godt videre.
Send mig en mail eller læg en kommentar på bloggen, hvis du har et stort eller lille spørgsmål om SEO, du gerne vil have forklaret – så svarer jeg så godt jeg kan 🙂