Hvad er fremhævede uddrag?
Fremhævede uddrag eller featured snippets er de små bidder af information du nogle gange får frem helt øverst på Googles søgeresultater.
De giver det hurtigt svar på noget, du har søgt efter en forklaring på, fx. “Hvad er X” eller “Hvad betyder X”.
Hvis du har en firmahjemmeside, kan det være attraktivt at få en bid af din tekst plus et link til din hjemmeside frem på denne særligt fremhævede plads helt i toppen af Google. Men hvordan gør du det?
- Hvad er fremhævede uddrag?
- Sådan får du fremhævede uddrag fra din hjemmeside øverst på Google
- Hvorfor er det godt for dig at få fremhævede uddrag med på Google
- Google laver også sine egne fremhævede uddrag
- OBS: fremhævede uddrag er IKKE det samme som rich snippets/strukturerede data
- Lær at skrive blogindlæg og andre SEO-artikler, der giver dig mulighed for at få dit link som fremhævet uddrag
Sådan får du fremhævede uddrag fra din hjemmeside øverst på Google
Som udgangspunkt skal du ikke gøre noget specielt rent teknisk. Du skal “bare” skrive en god tekst, der svarer på folks spørgsmål. Men du skal dog sikre dig at:
- der ikke er for mange andre, der allerede har svaret fyldestgørende på det samme (ud fra den samme vinkel)
- du svarer på spørgsmål, der hænger sammen med det overordnede emne for din hjemmeside (da det typisk er det du ved meget om)
- din hjemmeside er teknisk i orden i forhold til Googles krav om en søgemaskinevenlig hjemmeside
- søgemaskineoptimere din side/blogindlæg/artikel så godt som overhovedet muligt med de klassiske ting som sidetitel, metabeskrivelse, url og overskrifter
- din tekst er informativ, ordentligt korrekturlæst og nem at læse (altsammen generelle krav for at komme højt op på Google)
Derfor er det alligevel ikke helt “bare lige” – og det kræver et stykke skrivearbejde, som du skal lægge en portion tid og energi i.
Det er ret usandsynligt at du kan få dine produktsider og andre salgssider op på Google som fremhævede uddrag; blogindlæg og artikler der reelt giver folk svar på noget de gerne vil vide, er langt mere egnede.
På billedet ser du et fremhævet uddrag taget fra den blog, du læser nu; jeg har ikke gjort noget specielt for at få det derop, andet end at ramme rigtigt med noget, folk gerne ville vide, og som andre ikke havde skrevet om – eller ikke skrevet lige så godt om.
Når du skriver indlæg der skal kunne “gøre sig” som fremhævede uddrag på Google OG få folk til at klikke sig videre ind på din hjemmeside, skal du gå efter at svare kortfattet på spørgsmålet først, og derefter uddybe dit svar.
Hvorfor er det godt for dig at få fremhævede uddrag med på Google
Der er en ret åbenlys fordel ved at ligge allerøverst* i Google, så dit link bliver vist på relevante søgninger.
Der er lidt uenighed om fremhævede uddrag får flere klik end andre søgeresultater. Ideen med dem er jo netop at man får svar på sit spørgsmål uden at skulle klikke videre, men hvis spørgsmålet handler om et bare lidt komplekst emne, vil mange klikke sig ind.
Men uanset hvor mange der klikker sig videre til din hjemmeside, giver det dig bedre synlighed, da dit link og dermed dit domænenavn bliver set af flere mulige (og relevante) kunder.
For eksempel hvis du er behandler:
… eller sælger sådan noget her:
(*Der kan godt blive vist betalte annoncer fra Google Ads over det fremhævede uddrag, men det behøver ikke bekymre dig. Din hensigt med at komme øverst på disse spørgsmåls-søgninger er (eller bør være) at trække trafik fra mulige kunder, der ikke er klar til at købe – endnu.)
Google laver også sine egne fremhævede uddrag
Nogle fremhævede uddrag laver Google selv på baggrund af information, de samler op fra bestemte, foretrukne kilder, og ikke fra hele puljen af relevante hjemmesider på internettet. Dem kan det ikke betale sig at gå efter at komme højt på (og det vil nok også sjældent være interessant for dig).
Hvis du søger på fx “hvad er klokken (i X)” eller “hvornår går solen ned?”; så får du et svar op som dette her:
Fremhævede uddrag læses ofte op af Google assistenten
Google skriver selv sådan her: “Vi viser fremhævede uddrag, når vores systemer vurderer, at dette format gør det nemmere for brugere at finde det, de søger. Det gælder både i forhold til beskrivelsen af siden, og når de klikker på linket for at læse selve siden. Det er især nyttigt for brugere, der søger via mobil eller stemmesøgning.”
Det vil sige: Google vil især gerne præsentere de hurtige svar, når folk ikke sidder og kigger på en stor skærm, hvor de nogenlunde hurtigt kan skimme en række søgeresultater igennem for at finde det mest relevante. For eksempel når de søger ved hjælp af Google Assistenten (stemmesøgning).
Da stemmesøgning/Voice search bruges af flere og flere, kan det vise sig at blive endnu mere interessant i de kommende år at ligge øverst med fremhævede uddrag.
OBS: fremhævede uddrag er IKKE det samme som rich snippets/strukturerede data
Der er flere typer af specielle søgeresultater der ser specielle ud og kommer frem langt oppe på Google. Bare et par eksempler:
- ved links til produkter i en webshop, film, bøger, opskrifter og restauranter er der nogle gange angivet en rating i form af stjerner
- når du søger på ting som navne på kendte, fx skuespillere, eller navne på firmaer, får du en slags “stamkort” op
- hvis du søger efter en madopskrift (fx hvordan laver man brun sauce) kan du få flere forskellige typer “rige resultater” op, både videoer og skrevne opskrifter
Disse resultater er IKKE fremhævede uddrag, men såkaldte “rich snippets”. De laves ved hjælp af strukturerede data, og kræver en særlig kodning af dit indhold.
Denne slags “rige resultater” får meget stor synlighed især pga af billederne, der virker som blikfang.
Så hvis det er relevant for din hjemmeside, er denne slags søgeresultater så absolut også værd at arbejde for, men det er altså noget andet end fremhævede uddrag.
Lær at skrive blogindlæg og andre SEO-artikler, der giver dig mulighed for at få dit link som fremhævet uddrag
Jeg holder workshops om hvordan du kan skrive, så du kommer højere op på Google – herunder hvordan du skriver dine SEO-artikler, så de kan blive vist som fremhævede uddrag.
Læs mere, og tilmeld dig workshoppen om Skriv dig synlig – med firmablog
SEO-tekstforfatter, content writer, webredaktør og indehaver af Nielsens Bureau. Har arbejdet med SEO, online tekst og redigering af hjemmesider siden 2001.
Elsker især at skrive blogindlæg og e-bøger om SEO og beslægtede emner for at hjælpe begyndere i online markedsføring godt videre.
Send mig en mail eller læg en kommentar på bloggen, hvis du har et stort eller lille spørgsmål om SEO, du gerne vil have forklaret – så svarer jeg så godt jeg kan 🙂