Sådan laver du en brugervenlig hjemmeside

Det er (heldigvis) igen blevet “moderne” at snakke om, at en god hjemmeside også skal være en brugervenlig hjemmeside – samtidig med at den jo skal være både SEO-venlig og mobilvenlig.

Med “heldigvis” mener jeg, at det faktisk er brugervenligheden, der kommer først – og altid har gjort det.

Det, at folk kan finde ud af din hjemmeside, er en forudsætning for, at de gider bruge den. At de gider blive på den, klikke sig rundt på den, bruge tid på at læse, se eller høre på indholdet på hjemmesiden.

Og at folk gider bruge tid på din hjemmeside, er bl.a. en forudsætning for at Google vurderer den som SEO-mæssigt god og dermed som én, der fortjener en plads højt oppe i søgeresultaterne.

Google bedømmer heller ikke din hjemmeside som mobilvenlig, hvis ikke den er brugervenlig (på en mobil). Det er ikke nok at designet tilpasser sig mobilen – teksten skal også kunne læses i praksis, og links skal være store nok til at også folk med 10 tommelfingre kan ramme netop det link, de gerne vil klikke på.

En brugervenlig hjemmeside skal også være i orden på nogle tekniske måder. Den må for eksempel ikke tage for lang tid om at “komme frem”, så man kan bruge den (læse på den, se billederne osv) i praksis.

Hvad betyder det, at en hjemmeside er brugervenlig?

I bund og grund betyder en brugervenlig hjemmeside sådan set bare, at folk (nemt) skal kunne finde ud af at bruge den.

Meget simpelt at sige – men bestemt ikke altid så simpelt at sørge for, da du skal være OBS på både tekniske ting, strukturen på indholdet og at tekst, links og andet indhold virker hensigtsmæssigt og er forståeligt for dine besøgende.

Hvis du vil lave en brugervenlig hjemmeside, er nogel af de vigtigste punkter de her:

1: Kend din målgruppe

Vær helt klar over hvem hjemmesidens målgruppe er, så du kan tilpasse hjemmesiden optimalt efter de kundeemner, du ønsker dig mest.

Hvad har de brug for at vide? Hvad forventer de at finde på hjemmesiden? Er prisen det vigtigste for dem, eller er det noget andet, de ser efter først? Bruger de hjemmesiden med nyt eller gammeldags udstyr (smartphone osv)? Tænder de mest på traditionelt layout og design eller noget mere kreativt? osv.osv.

Du kan ikke ramme alle på en gang – så hellere ramme én gruppe så præcist, at de kommer til at elske din hjemmeside.

2: Udform hjemmesiden efter målgruppen

Hav altid målgruppen for øje, når du planlægger nyt indhold, design og andre ændringer på hjemmesiden. Hvad interesserer dem? Hvad fanger dem?

Hvad foretrækker de af fx billeder, tekst, video og andre formater (og lad være med at gå ud fra, at bare fordi du selv hader at læse og elsker at se video, så gælder det for alle; tjek og test, hvad der gælder for din målgruppe).

Husk også at tænke over om målgruppen kan ”finde ud af det”. Det kan bl.a. have noget med alder at gøre, eller det kan handle om det man kalder tilgængelighed, dvs. at en brugervenlig hjemmeside også skal kunne bruges af blinde, døve osv.

3: Hjælp brugeren til at finde rundt på hjemmesiden

Lav en intuitivt forståelig inddeling og struktur på indholdet. Der er altid flere mulige – tænk over hvad der giver bedst mening i forhold til målgruppen og emnet.

Der er altid én primær struktur på indholdet, når du fordeler det i menuerne – men husk også forskellige andre måder at få folk videre, fx et søgefelt på alle sider, genvejs-links på relevante steder i tekster og på billeder.

Kald dine sider noget sigende i menuen, så folk (i din målgruppe) kan regne ud hvad man klikker sig ind på.

Brug altid overskrifter, der siger hvad siden handler om (de må meget gerne hedde en længere version af hvad punktet hedder i menuen).

Brug søgeord i både overskrifter, menupunkter og andre links – det giver også god SEO på søgemaskinerne.

Det giver ingenting i søgemaskinerne at skrive kryptiske teasere – og brugerne forstår generelt også bedre, hvis de skal finde en spade via linket “Se vores udvalg af spader her” og ikke via linket “Den hurtige genvej til bedre huller”.

5. Test alt igennem

Når du lægger noget på hjemmesiden, så test det igennem:

  • kig tekster igennem for slåfejl, om der er for lange afsnit og sætninger, og om det er nemt at forstå (det er en stor fordel at bede en anden om at se på teksten også)
  • klik på alle links for at sikre dig at de virker og går det rigtige sted hen
  • test alle funktioner (fx nyhedsbrevstilmelding, kontaktformular osv) – hellere en gang for meget end en gang for lidt. Få også gerne kolleger eller venner til at teste fra andet udstyr end det, du selv har.

6: Stol ikke (kun) på dig selv!

Bliv klogere på hvordan du laver den bedst mulige hjemmeside ved at spørge dine brugere eller lave en brugertest. Det behøver ikke være fancy.

Du kan hente god inspiration til brugertests – også nogle helt simple og hurtige, som f.eks. “gangstertesten” – i bogen ” ‘Usability – testmetoder til mere brugervenlige websites på internettet” af Ole Gregersen og Ian Wisler-Poulsen.

7: Sørg for at hastighed, mobilvenlig og andet teknisk er i orden

Din hjemmeside skal også være både mobilvenlig og komme hurtigt frem, hvis den skal kunne kaldes brugervenlig; det kan blive lidt mere teknisk, og kræver måske hjælp fra en udvikler, men du kan selv teste det med Googles Page Speed Insights.

Du kan læse mere om hvad der gør en hjemmeside mobilvenlig her:
Sådan sørger du for at din hjemmeside er mobilvenlig (Teknisk SEO #1)

8: Brug værktøjer til løbende “feedback”

For eksempel kan du i Google Analytics se, om der er bestemte steder folk altid “falder fra” og forsvinder fra din hjemmeside.

Du kan installere et plugin i WordPress, der holder øje med om der er døde links (links der ikke virker) på din hjemmeside, eller tjekke dine links online

Et SEO-plugin som Yoast eller Rank Math kan give dig en idé om, om dine tekster er nemme nok at overskue (også kaldet readability, læsbarhed – hvilket er en vigtig ting i forhold til SEO).

Af tekniske værktøjer er der fx forskellige hastighedstests, der kan vise om din hjemmeside er for langsom til at komme frem – og hvordan du kan gøre den hurtigere.

Husk gerne at få rigtige mennesker til at teste de vigtigste ting også! Det er jo dem der skal bruge din brugervenlige hjemmeside 😉

Få en gratis mini-rådgivning

Har du brug for hjælp til at komme godt i gang med din SEO-strategi, til at få løst noget der driller, eller til hvordan du redigerer jeres hjemmeside?

De første 15 minutters rådgivning, der får dig et skridt videre, får du “på huset” her hos mig.

Send mig en mail på anette@nielsensbureau.dk eller en sms på 2621 8728, så finder vi et tidspunkt at snakke sammen.

Kontakt - gratis rådgivning om SEO de første 15 minutter

Del gerne indlægget, hvis du kender nogen der kunne have glæde af det: