Google Business er en tjeneste, hvor du går ind og opretter en (lokal) profil for din virksomhed. Når du har gjort det, kan dit firma blive vist på Google Maps og med et kort i siden af Googles søgesider.
Google Business profilen har tidligere heddet Google Places og Google My Business.
Det koster gratis, og det kan hjælpe dig til at blive fundet mere på Google – så sørg endelig for at oprette dit firma på Google Places.
Også hvis din virksomhed ikke er en fysisk forretning, og du kun betjener dine kunder via telefon og online eller ude hos dem.
Nielsens Bureau i Google-søgning
Her kan du se resultatet af en søgning på “nielsens bureau”. Der er de almindelige (organiske) resultater til venstre, men også en separat virksomhedsprofil i højre side (som fortsætter langt ned af siden). Det er denne virksomhedsprofil, du kan lave via Google Business:
Nielsens Bureau på Google Maps
Virksomhedsprofilen dukker også op på Google Maps:
Hvis man klikker på firmanavnet ude til venstre ved den røde markør, får man et lille vindue op med det vigtigste (også når man fx har søgt efter “seo i odder” eller andet relevant) 👉
Hvis man klikker, kommer hele virksomhedsprofilen op.
Og det kan ikke bare give dig den ekstra synlighed, du får af at folk måske ser dig på Google Maps; det styrker hele din tilstedeværelse på Google, så du får endnu bedre chance for at blive fundet. Især hvis du er omhyggelig med at din Google Business profil og det der står på din hjemmeside matcher hinanden.
Sådan opretter du din Google Business profil
Du får adgang til Google Business ved at logge ind på Google med en almindelig Google-konto (gmail-adresse+password), og skal så ind via dette link: Google Business. Hvis du har en blå knap, hvor der står “Administrer”, klikker du på den. (Det har du, hvis der allerede er lavet en firmaprofil under det login, du bruger – også hvis den er lavet for mange år siden).
Så kan du finde din virksomhed og klikke ind på dens profil, og så kommer du faktisk ud på Google og ser din profil – med en masse muligheder for at tilfje og redigere forskellige ting (dem vender jeg tilbage til om lidt):
Hvis du ikke har noget på Google Business fra tidligere, ser siden sandsynligvis sådan her ud – og så trykker du selvfølgelig på “Tilføj din virksomhed til Google”.
Men!
Tjek lige først, at du er logget ind i din browser med den rigtige Google-konto – især hvis du har forskellige til privat brug og til firmaet.
Herefter kommer der forskellige ting frem, du skal udfylde – allerførst navn og kategori:
Du kan ændre dette senere, men sørg gerne for at få firmanavnet skrevet rigtigt fra starten af, uden slåfejl og lignende. Alt andet er det dog også nemmere at få så korrekt som muligt fra starten, så du ikke glemmer at rette det senere.
Næste billede er det Google kalder “lokation”. Den siger du ja til, med mindre du virkelig ikke vil have at folk finder ud af hvor dit firma har adresse:
Derefter bliver du bedt om at udfylde mange flere forskellige ting. Jeg gennemgår kun lige de vigtigste her, der hvor du skal være ekstra opmærksom, for det er faktisk ret nemt bare at følge anvisingerne derinde.
Firmanavn, adresse og andre kontaktoplysninger
Disse tre ting skal være helt nøjagtige – og skal være nøjagtig de samme som du har skrevet på især din hjemmeside, men også på LinkedIn og andre steder hvor man kan finde dit firma.
Husk også at angive linket til dit website (og gøre det korrekt!) – medmindre, selvfølgelig, du ikke har et endnu.
OBS: når du ikke har tastet et website ind, og du kommer ind på profiladministratoren, kan du måske se sådan én her 👉
Du skal IKKE trykke på den blå knap! Bare klik på “Luk” og lad feltet stå tomt, indtil du har fået lavet en hjemmeside – et ordenligt sted 😉
Beskrivelse af dit firma
På et tidspunkt bliver du bedt om at lægge en beskrivelse af dit firma på; denne beskrivelse bliver vist på bl.a. Google Maps, og det er vigtigt at du bruger tid på at skrive en god beskrivelse, der både kan skaffe dig kunder og indeholder de vigtigste søgeord, du gerne vil findes på på Google.
Lav den evt. på forhånd. før du begynder at oprette profilen – det kan godt være svært at sidde og tænke i geniale og sælgende tekster, når man sidder og klikker sig rundt. Den må højst fylde 750 anslag.
Det skal ikke være en Sælger-Helge-tekst, men en tekst der fremhæver alt det du/I er rigtig gode til, og det der adskiller dig/jer fra andre lignende firmaer.
Du kan læse mere om alle de forskellige ting, der skal eller kan udfyldes, på det her link: Hjælp til Google Virksomhedsprofil
Start med disse ting, og eventuelt åbningstider og andet der er vigtigt for dit firma. Når du er inde i profiladministrationen, er der så mange muligheder, at du kan blive helt forvirret, hvis du ikke er vant til den.
Du kan lave beskrivelser af bestemte produkter og ydelser, opdateringer om hvad der sker i firmaet lige nu, og meget, meget andet. Det kan også være fint nok at bruge, men kun hvis du har overskud til det – din hjemmeside og dine sociale medier er formentlig vigtigere at tage sig af.
Én ting bør du dog sørge for; at tilføje nogle gode billeder, gerne både udefra (især hvis folk skal finde hen til dit firma) og indefra – det må godt være stemningsbilleder, men allerhelst af dine ydelser eller varer, og gerne med mennesker på.
“Annoncér” skal du helt lade være med at klikke på, med mindre du ved præcis hvad du gør; den fører dig ind til Google Ads-programmet, og det er IKKE en ting, du skal hoppe ind i for “bare lige at prøve dig lidt frem”.
Det er betalte annoncer på Google, og de kan nemt blive superdyre uden faktisk at give dig noget til gengæld, hvis du ikke har en nogenlunde solid viden om betalt søgemaskine-markedsføring i forvejen. (Men Google vil gerne rigtig have, du hopper på det, for de tjener godt på det).
Hvis du har brug for hjælp til at oprette en firmaprofil på Google Business, så hiv fat i mig – det koster ikke noget at spørge. Send en mail til anette@nielsensbureau.dk, eller skriv eller ring på tlf. 2621 8728.
Eller brug muligheden for en gratis mini-rådgivning 👇
Få en gratis mini-rådgivning
Har du brug for hjælp til at komme godt i gang med din SEO-strategi, til at få løst noget der driller, eller til hvordan du redigerer jeres hjemmeside?
De første 15 minutters rådgivning, der får dig et skridt videre, får du “på huset” her hos mig.
Send mig en mail på anette@nielsensbureau.dk eller en sms på 2621 8728, så finder vi et tidspunkt at snakke sammen.
SEO-tekstforfatter, content writer, webredaktør og indehaver af Nielsens Bureau. Har arbejdet med SEO, online tekst og redigering af hjemmesider siden 2001.
Elsker især at skrive blogindlæg og e-bøger om SEO og beslægtede emner for at hjælpe begyndere i online markedsføring godt videre.
Send mig en mail eller læg en kommentar på bloggen, hvis du har et stort eller lille spørgsmål om SEO, du gerne vil have forklaret – så svarer jeg så godt jeg kan 🙂