Du skal stille teksten anderledes op til internet, end når du skriver breve, artikler eller lignende til papir.Hvis du ikke har prøvet at skrive til internettet før, er her nogle tips, der er gode at kende.
Du kan også bruge disse 7 råd til at gøre dine emails bedre.
Rul ned for at læse hele artiklen, eller hop til et emne:
- Din tekst skal kunne skimmes
- Brug sigende overskrifter og links
- Del op i korte afsnit
- Brug underoverskrifter
- Brug punktopstillinger
- Brug ikke store bogstaver
- Brug ikke understregning til fremhævelse
1. Din tekst skal kunne skimmes
Når du skriver webtekster, skal du have i baghovedet at:
- det er mere anstrengende for øjnene at læse på en skærm end på papir
- folk næsten altid skimmer nedover teksten på en hjemmeside for at se, om der står det, de har brug for at vide
- folk kun sjældent læser en lang webtekst fra den ene ende til den anden
Tænk på hvordan du læser en avis. Du skimmer hen over siden for at se, hvad der er af overskrifter.
Hvis en overskrift ser interessant ud, læser du manchetten (den lille indledende tekst på 3–4 linjer).
Hvis du stadig ikke helt ved, om du gider læse hele artiklen, skimmer du underoverskrifterne og måske lidt af teksten.
Nogenlunde sådan “læser” folk også på internettet — men der kan ikke vises så meget tekst på en webside som på et avisopslag, især ikke hvis folk ser din hjemmeside på en mobiltelefon. Derfor er det meget vigtigt, at du hjælper læseren med at finde rundt i teksterne.
2. Brug sigende overskrifter og links
Verdens dårligste overskrift er “Se her”, og verdens dårligste linktekst er “Klik her”.
Skriv altid, hvad det handler om, så folk ved, hvad de får, når de læser ned i din tekst eller klikker på dine links.
Sørg også for, at overskrifter og links er tydelige at se. Overskrifter skal være i større skriftstørrelse og måske med fed skrift, links skal være med en anden farve end resten af teksten og gerne med fed skrift.
3. Del op i korte afsnit
Øjet skal have en pause en gang i mellem. Ved at dele op i korte afsnit med linjeskift imellem sørger du for, at læserens øjne både kan hvile sig og nemt finde tilbage til, hvor i teksten han var nået til.
De korte afsnit gør også, at teksten er mere overskuelig at se på, og derfor virker mere overkommelig end en lang smøre uden ophold.
4. Brug underoverskrifter
Underoverskrifter er godt for overskueligheden. De skal fortælle, hvad afsnittet lige efter handler om.
Sørg for, at de er fremhævet med fed, så de er nemme at finde blandt resten af teksten.
5. Brug punktopstillinger
Punktopstilling giver variation og hvile til øjet i et langt stykke tekst. Så hvis du har nogen form for opremsninger, så lav dem i punktform.Det kan f.eks. være en liste med
- dine produkter
- produktfordele
- dine tidligere kunder
- dit CV
6. Brug ikke store bogstaver
TEKST SKREVET KUN MED STORE BOGSTAVER ER SVÆRERE AT LÆSE.Brug kun store bogstaver der hvor de skal være, nemlig i starten af sætninger, og til forkortelser.
7. Brug ikke understregning til fremhævelse
Hvis du skal fremhæve et ord, der ikke er et link, så brug helst fed skrift.
Understregede ord på internettet plejer at være links, og det er irriterende for læseren at sidde og klikke og så opdage, at ordet alligevel ikke er et link.
Du kan også bruge kursiv, men det er som regel sværere at læse på skærmen end fed skrift.
SEO-tekstforfatter, content writer, webredaktør og indehaver af Nielsens Bureau. Har arbejdet med SEO, online tekst og redigering af hjemmesider siden 2001.
Elsker især at skrive blogindlæg og e-bøger om SEO og beslægtede emner for at hjælpe begyndere i online markedsføring godt videre.
Send mig en mail eller læg en kommentar på bloggen, hvis du har et stort eller lille spørgsmål om SEO, du gerne vil have forklaret – så svarer jeg så godt jeg kan 🙂