Du har sikkert hørt, at noget af det vigtigste ved at lave søgemaskineoptimering er at bruge de rigtige søgeord? Det kan du bl.a. have hørt fra mig. For søgeord er vigtige – hvis du optimerer din hjemmeside til de forkerte søgeord, bliver du måske slet ikke fundet på Google.
Men – jeg ser gang på gang, at folk misforstår en ting ved de der vigtige søgeord, og forveksler dem med det jeg kalder META-keywords (netop for ikke at forveksle de to).
Det er IKKE det samme! Og forskellen er rigtig vigtig at forstå – for META-keywords skal du nemlig undgå at bruge.
Det er desværre rigtig nemt at komme til at tage fejl, for vi bruger ikke allesammen ordene på samme måde (faktisk heller ikke os fagfolk).
Søgeord er det du gerne vil findes på
Søgeord er de fleste vist enige om at bruge om dem, der er vigtige – det betyder egentlig bare “de ord og begreber, jeg skal kunne findes på Google på”.
Dine søgeord skal du kende, og du skal bruge dem forskellige steder på din hjemmeside – nogle steder er vigtigere end andre. Det er en anden historie.
META-keywords er en bestemt kode
META-keywords er en meget mere specifik teknisk betegnelse; det er navnet på en bestemt html-kode, og det der står inden i den. Det var noget som virkede i SEOs spæde barndom, i nogle få år efter Google kom på markedet, men det gør det ikke mere.
Nu om dage skal du helt lade være med at bruge den kode til at putte dine søgeord i – det kan nemlig gøre mere skade end gavn.
Ofte er folk dog slet ikke klar over, at det er META-keywords de har lavet – for de har bare udfyldt et felt, de syntes så vigtigt ud, inde i deres hjemmesidesystem.
Et af problemerne er, at forskellige systemer til redigering af hjemmesider kalder dem noget forskelligt; det kan være META-keywords eller META-nøgleord. Det kan også være der står nøgleord, keywords – eller, desværre, bare søgeord ud for et felt, du kan udfylde i dit hjemmesidesystem.
Det kan både være generelt for hele hjemmesiden du kan udfylde dem, og inde under den enkelte side. Uanset hvad, så skal. du. altså. lade. det. felt.være .tomt! Også selvom det virker så dejlig nemt lige at smide dine søgeord derind.
Tjek selv om du har META-keywords
Hvis du selv vil tjekke om du er kommet til at lave META-keywords på din hjemmeside, så kan du gøre det ved at kikke i hjemmesidens kode. Og ja, det kan virke nørdet, men det er hverken farligt eller voldsomt svært – og det er den eneste sikre måde du kan vide det på.
Inde på hjemmesiden skal du højreklikke et ellerandet sted (som ikke er lige ovenpå et link eller et billede). Så kan du vælge et punkt der enten hedder “Vis kilde” (Internet Explorer), “Vis kildetekst” (Chrome), eller noget der ligner.
Så får du sådan nogle koder her at se:
Den her var fra min egen hjemmeside, så der er naturligvis ingen META-keywords. Du skal lede efter nogle linjer der ser sådan her ud, dvs. starter med <meta name=”keywords” content=”og så nogle ord….
Det står altid oppe i starten af koden, men starten kan godt være lidt lang 🙂
Finder du META-keywords, skal de (formentlig) væk
Hvis du finder META-keywords, så skal du finde ud af hvordan de er kommet der, så du kan få dem slettet igen. Om det er via et felt du har udfyldt for hjemmesiden generelt eller for den enkelte side, og hvor du finder felterne, så du kan slette ordene. Det kan være flere forskellige steder, og det afhænger af hvilket hjemmesidesystem du bruger til at redigere med.
Har du ikke mod på at kigge i koderne, eller løber du sur i dem, så vil jeg også gerne tjekke det for dig. Bare send mig en mail på anette@nielsensbureau.dk om at du gerne vil have tjekket, om din hjemmeside har META-keywords. Det koster dig ikke noget.
Hvis du generelt er i tvivl om du har lavet din SEO rigtigt, om du bør gøre mere, og hvad du konkret skal gøre, så kan du sikkert få glæde af en SEO-tilstandsrapport. Den skal du godt nok betale lidt penge for, men så får du også meget, meget mere at vide om lige netop din hjemmesides SEO end bare om du har lavet META-keywords).
Læs mere om SEO-tilstandsrapport for din hjemmeside
OBS: Fokus nøgleord i WordPress SEO er OK at udfylde
Hvis du har hjemmeside i WordPress og du bruger WordPress SEO by Yoast eller Rank Math, kan du roligt taste et “Fokus nøgleord” ind. Det fungerer nemlig bare som en påmindelse til dig selv om, hvilket søgeord eller søgefrase, du primært skal optimere siden til. De bliver IKKE vist nogen steder, hverken på hjemmesidens “overflade” eller i koden.
Samtidig giver det dit SEO-plugin mulighed for at bedømme, hvor god du har været til at bruge dit søgeord i overskrift, tekster og alle de andre steder, hvor du rent faktisk (stadig) bør bruge dit søgeord.
SEO-tekstforfatter, content writer, webredaktør og indehaver af Nielsens Bureau. Har arbejdet med SEO, online tekst og redigering af hjemmesider siden 2001.
Elsker især at skrive blogindlæg og e-bøger om SEO og beslægtede emner for at hjælpe begyndere i online markedsføring godt videre.
Send mig en mail eller læg en kommentar på bloggen, hvis du har et stort eller lille spørgsmål om SEO, du gerne vil have forklaret – så svarer jeg så godt jeg kan 🙂
Den sidste forklaring gav det hele lidt mere mening. Jeg har selv brugt keywords på mine hjemmesider og det har ikke givet anledning til problemer, tværtimod mener jeg selv at de har hjulpet hjemmesiden til en god placering på Google uden at være helt sikker på om det kun er derfor, Men udmærket artikel.
Nu er det en lidt ældre artikel, jo – og Google ændrer jo algoritmerne indimellem. Godt at det ikke har givet dig problemer 🙂
Tak for et godt indlæg Anette, som er utrolig relevant når man nu har en hjemmeside med CMS som netop har denne mulighed, hvor man kan skrive nøgleord/metatags i et felt. Det har jeg selvfølgelig gjort, da jeg fik hjemmesiden tilbage i 2008, og du har helt ret, jeg har en masse gentagelser på mange sider, så de samme nøgleord/metatags går igen på en masse sider, så Google må være rigtig forvirret. Jeg vil få et nyt CMS system, ny URL (pga. nyt firmanavn) om 6 måneders tid og her vil jeg selvfølgelig ikke sætte metatags på, men bruge søgeord som man gør i dag og skrive gode SEO-tekster. Hvad gør jeg nu? Skal jeg slette ALLE disse metatags på min eksisterende hjemmeside eller lade dem være?
Hej Helle, hvis siden ellers ligger OK så har Google jo åbenbart ikke “straffet” dig for dem og så sker der nok ikke det store ved at lade dem blive. Ellers bør du rydde ud i dem – når du kan finde tiden til det.
Jeg læser det du skriver som om de er tastet ind for hver enkelt side, så der “bare” er for mange, og de overlapper med hinanden – men at de ikke er 100% ens på alle sider?
Hvis de er HELT ens på alle sider (fx fordi de er sat ind via en central indstilling) er det værre – så skal de væk.
Jeg tror ikke du ligefrem forvirrer Google med dem, i øvrigt – sagen er jo at Google slet ikke tager efter META-keywords, når den skal bestemme en sides “placering”, men efter alt muligt andet. Problemet er mere, at hvis man har brugt ord der ikke fremgår synligt af selve hjemmesiden, kan Google godt finde på at registrere det som et forsøg på at “snyde”.
Hvad betyder “content”. Kan se du har en masse ord herefter ?
Hej Annette, jeg er ikke helt med på hvad du spørger om – er det det her du mener, ved billedet af hvordan koden til META-keywords ser ud?
meta name=”keywords” content=”og så nogle ord….” – ?
I dette tilfælde er ordet content en del af HTML-koden – og ellers betyder det bare “Indhold” (også når man bruger det på dansk 😉 )
Gælder det samme for Meta titel og meta beskrivelse?
Nej – dem skal du lave! (Jeg går ud fra du mener den almindelige sidetitel, som vises i fanebladet øverst i browseren). Titlen er især meget vigtig. Det der dog gælder for alle tingene er at de skal være forskellige for hver enkelt underside – så hvis du har et sted hvor du kan udfylde en fælles METAbeskrivelse for hele websitet, skal du undlade at skrive noget der, og i stedet gøre det inde under hver enkelt side.
Hvorfor skal der ikke være Meta keywords? hvad gør de? hvad er der galt med dem?
For det første gør de ingen gavn i forhold til Google – og laver man dem forkert, hvad rigtig mange gør uden at vide det, kan de nærmere gøre skade. Hvis du fx plastrer en lang række ord ind som META-keywords, som ikke findes i teksten på siden, vil Google opfatte det som snyd og rykke siden ned i søgeresultaterne. Desuden skal alle META-keywords være forskellige fra side til side, så det bliver et værre hyr at holde øje med – og ret dumt at bruge energi på, når det nu ikke virker som SEO 🙂