Oktober 2022: Opdateret med info om SEO og duplicate content
Hvis det er lykkedes dig eller dit firma at komme i medierne (på den gode måde), så er det selvfølgelig med at udnytte situationen. Få fortalt om den gode omtale, og få opdateret hjemmesiden, så det fremgår at du/I er blevet positivt omtalt.
Men pas på hvad du gør!
Der er to grunde til, at du ikke bare må kopiere en artikel eller en nyhed og lægge på din egen hjemmeside:
Den ene er, at det er ulovligt, hvis du ikke har fået samtykke fra dem, der har ophavsretten til artiklen og evt. billedmateriale (fotos, infografik osv.)
Den andet er, at det faktisk kan skade din SEO, hvis du kopierer en tekst, der allerede er udgovet et andet sted på nettet, og lægger den på din egen hjemmeside. Det bliver nemlig til såkaldt duplicate content, som du risikerer at Google straffer dig for.
Læs her, hvad du kan gøre i stedet.
Det juridiske problem med at kopiere andres tekster
Du har ikke ret til at lægge en artikel ud på jeres hjemmeside, bare fordi den handler om jeres firma. Ophavsretten til en tekst tilhører den, der har skrevet den — og det gælder i øvrigt al tekst.
Lægger du en artikel ud uden at spørge om lov, risikerer du at få en regning på flere tusind kroner, eller en bøde.
Du skal altid spørge journalisten (eller redaktionen) om lov først — og det er bestemt ikke sikkert, du får lov til at bruge hele artiklen, ialtfald ikke uden at betale for det. Journalister lever af at skrive artikler (uanset om de er freelancere eller ansatte), så hvis du bruger deres arbejde, vil de ofte kræve en betaling for det.
Avisen har ophavsretten til layoutet
Pressemeddelelser og debatindlæg, du selv har skrevet, er noget andet. Her må du som sådan gerne lægge hele teksten ud, for du har selv ophavsretten til den tekst, du har skrevet. Men det må kun være selve teksten; du må f.eks. ikke bruge en PDF af artiklen opsat i avisens layout og måske med billeder. Du må naturligvis heller ikke bruge andres billeder uden at have samtykke.
Men du laver stadig duplicate content i Googles øjne, hvis teksten er udgivet på avisens hjemmeside!
Så måske må du nøjes med et par korte citater, eller en opsummering, du selv skriver.
Brug af teksten andre steder
Så kunne du jo få den gode idé, at du kopierede teksten og udsendte på nyhedsbrev – det kan Google jo ikke se. Men det vil stadig være ulovligt i forhold til ophavsretten, med mindre du beder om lov til det (og får samtykke) af journalisten, redaktionen og/eller fotograf osv.
Der er ikke nogle større juridiske spidsfindigheder i at spørge om lov til at bruge en tekst eller dele af den, men sørg for at få tilsagnet på skrift.
Først finder du journalistens email–adresse. Den står tit nedenunder artiklen, og ellers et sted på avisens hjemmeside.
Så sender du en høflig mail om, at du gerne vil have lov til at bruge eller citere hans tekst. Skriv også hvor du vil bruge den, hvorfor og hvordan — fortæl så meget og åbent som muligt, så journalisten kan se, I vil bruge henvisningen på en sober måde.
Det er helt udramatisk – til forskel fra hvis der pludselig dukker en regning op til dig, fordi du har brugt andres arbejde uden at spørge om lov først.
Du må gerne citere – men skriv altid hvor teksten kommer fra
Uanset hvad, skal du altid, altid! huske at oplyse hvor du har fundet teksten, hvis du ikke selv har skrevet den fra bunden. Skriv forfatterens navn, og navn og udgivelsesdato på den avis eller det blad, teksten har stået i. Det gælder også, når du bare bruger korte citater eller laver din egen opsummering.
Sådan bruger du omtalen uden at skade din SEO
Skriv selv – og link til artiklen
Den “korrekte” måde at bruge omtalen på, som ikke kommer i vejen for hverken din SEO eller andres ophavsret, er at lægge et link til artiklen på din hjemmeside, sammen med din egen lille opsummering af, hvad der står, plus eventuelt et mindre citat.
Faktisk kan det i nogle tilfælde endda gavne din SEO, at du linker ud til andre, relevante steder på nettet.
Hvis artiklen ligger bag en betalingsmur på det pågældende medie, må du desværre bare finde dig i det.
Få en gratis mini-rådgivning
Har du brug for hjælp til at komme godt i gang med din SEO-strategi, til at få løst noget der driller, eller til hvordan du redigerer jeres hjemmeside?
De første 15 minutters rådgivning, der får dig et skridt videre, får du “på huset” her hos mig.
Send mig en mail på anette@nielsensbureau.dk eller en sms på 2621 8728, så finder vi et tidspunkt at snakke sammen.
SEO-tekstforfatter, content writer, webredaktør og indehaver af Nielsens Bureau. Har arbejdet med SEO, online tekst og redigering af hjemmesider siden 2001.
Elsker især at skrive blogindlæg og e-bøger om SEO og beslægtede emner for at hjælpe begyndere i online markedsføring godt videre.
Send mig en mail eller læg en kommentar på bloggen, hvis du har et stort eller lille spørgsmål om SEO, du gerne vil have forklaret – så svarer jeg så godt jeg kan 🙂