Hvis du vil findes på Google, så kræver det tekster – og helst mange, lange og gode tekster, for Google elsker tekst, og bruger især teksterne på din hjemmeside til at finde ud af, hvad den handler om.
Derfor er det en god idé at supplere dine almindelige salgstekster og produktbeskrivelser med nogle længere tekster, der viser Google (og rigtige mennesker) at du ved en masse om de emner, du gerne vil have hjemmesiden fundet på.
Den oplagte måde er at udgive SEO-artikler som blogindlæg på hjemmesiden om delemner fra dit fagområde.
(Og du skal ikke lade dig bremse af at du måske ikke har en blog på din hjemmeside. Du kan bare udgive din tekst i en sektion du kalder “Artikler” – det virker lige så godt over for Google.)
Men hvordan kommer du i gang med at skrive tekster, der får din hjemmeside fundet på Google – og hvad hvis det at skrive ikke er din stærke side?
Du kan hyre en tekstforfatter til at skrive blogindlæg, og det kan absolut være at anbefale – men hvis du skal have mange tekster, kan det godt blive en kostbar affære (for selvom vi tekstforfattere er gode til at skrive, bruger vi alligevel en del tid på det).
Du kan også fint bruge AI som hjælp – men pas lidt på, hvordan du gør det!
Efter det er blevet nemt at skrive en masse lange og udførlige tekster til fx blogindlæg med ChatGPT, er der kommet meget større konkurrence på Google på de fleste emner. Der er kommet meget mere tekst derude, og du kan ikke konkurrere med det alene ved at have lange tekster (uanset hvor godt de er søgemaskine-optimeret).
Gode SEO-artikler kræver det rigtige forarbejde
Du får meget nemmere ved at komme i gang med at skrive, og får bedre tekster ud af det, hvis du laver et godt forarbejde. Det betyder bl.a. at du skal bruge noget tid på at planlægge og samle ideer.
Her får du et par forskellige metoder til at få ideer (så du både slipper for tanken om at “åhhh, jeg kan slet ikke finde på noget at skrive om”, og for at falde i fælden med “jeg lader bare ChatGPT skrive det hele for mig”):
Brug de spørgsmål, du får fra dine kunder og potentielle kunder
Når en kunde eller et kundeemne ringer eller skriver og spørger dig om noget, så væn dig til lige bagefter at skrive ned, hvad spørgsmålet var, og hvad du svarede. Sandsynligvis er det et godt emne at skrive om, for hvis én har spørgsmålet, er der nok også flere der har det.
Noter gerne præcis hvordan spørgsmålet blev formuleret: det er tit i kundernes eget sprog, du kan finde de bedste søgeord. Og ved at bruge kundernes egne ord, får du sandsynligvis en mere “ægte” formulering end ChatGPT vil kunne give dig.
Undersøg hvad folk er i tvivl om via nettet
Du kan deltage i grupper på fx Facebook og LinkedIn for at få en idé om, hvilke emner folk gerne vil vide noget om, og hvad de er i tvivl om. Dels kan du bidrage med din faglige viden direkte i grupperne, dels kan du bruge det som afsæt til hvad dine blogindlæg skal handle om.
Brainstorm med udgangspunkt i dine søgeord/emner
Hvis du har helt styr på hvilke søgeord og emner, din hjemmeside skal kunne findes på, kan du brainstorme ud fra dem; tag et begreb/emne ad gangen, og skriv så mange ideer til blogindlæg ned, som du kan komme på. Det skal være klart afgrænsede emner eller konkrete spørgsmål, som du kan svare på, fx “Hvordan piller jeg flåter af min hund?”, “Hvad betyder den nye lovændring?”, “Hvordan holder jeg min tagrende ren?”, “Hvilken babystol er den sikreste?” og lignende.
Vælg hvilke emner du skal satse på
Forhåbentlig har du efter din research og/eller brainstorm masser af ideer. Eller i det mindste nogle.
Nu bør du gå på Google og undersøge hvad der vil give dig mest SEO-mæssigt at skrive om; du skal finde ud af, hvilke af dine emner/spørgsmål/ søgeord der er skrevet meget om, og hvilke der ikke er skrevet ret meget om. Og så fokuserer du på dem der ikke er skrevet (ret meget) om, for det er dem du får lettest ved at konkurrere på.
Du bør også lave søgeordsresearch på, hvor mange der søger på et bestemt søgeord/søgeemne. Det får du flere tips til i det her blogindlæg: Søgeordsresearch og prioritering – få overblik over jeres SEO.
Vær OBS på at du ikke skal tænke på det her som noget teknisk! Det handler om at du vælger emnet for den enkelte tekst ud fra at
- du har en stor viden om og erfaring med emnet
- din målgruppe mangler den viden, du kan bidrage med (og efterspørger den på Google) – og jo flere, der efterspørger viden om et bestemt delemne, jo vigtigere er det at du skriver om netop det
Der kan selvfølgelig være andre ting i spil; det kan være der er nogle ideer, du synes det er så svært at komme i gang med at skrive om, at det ikke rigtig vil lykkes, mens andre går nemmere.
Hvis det næst-bedste konkurrencemæssigt er nemmere end det bedste, så starter du bare med det – det vigtigste er at du får skrevet og udgivet noget.
Skriv dit blogindlæg, rediger, læg væk, rediger igen
Når du har skrevet første udgave af dit blogindlæg, skal du gå det igennem igen (det vil du nok også naturligt gøre). Men det er langt fra sikkert, det er blevet et godt indlæg endnu – og det skal du ikke fortvivle over!
Der er stort set ingen, der får skrevet noget der er lige i øjet i første omgang. Rediger det igennem, og tag så og print det ud og lad det ligge til næste dag. Så tager du fat i det igen, redigerer det igen, og får garanteret et bedre resultat ud af det.
(Du kan også bruge ChatGPT til at give feedback og ideer; men behold endelig dine egne og kundernes formuleringer, så teksten stadig er “din egen”).
Jo, det tager tid at skulle over det flere gange – men resultatet bliver langt bedre, og når du ved, du skal igennem det flere gange, går du ikke så nemt i stå når du skriver det igennem første gang, for du ved, du kommer tilbage til det og kan rette det, der ikke blev godt i første omgang.
Hvad hvis du alligevel går i stå?
Går du i stå og synes det er for svært at få skrevet dit blogindlæg færdigt, så har du jo stadig lavet dit gode forarbejde – og det kan du sagtens tage med til en tekstforfatter og få vedkommende til at skrive dit blogindlæg med udgangspunkt i det.
Hvis det der med ord på skrift bare slet ikke er dig, er en anden mulighed at du indtaler det, du vil fortælle i dit blogindlæg, på en lydfil, og lader tekstforfatteren skrive ud fra det du siger.
Du kan læse mere om hvordan jeg kan hjælpe dig med blogindlæg og ideer til blogindlæg her.
(Revideret 15. november 2024, oprindelig udgivet september 2015)
SEO-tekstforfatter, content writer, webredaktør og indehaver af Nielsens Bureau. Har arbejdet med SEO, online tekst og redigering af hjemmesider siden 2001.
Elsker især at skrive blogindlæg og e-bøger om SEO og beslægtede emner for at hjælpe begyndere i online markedsføring godt videre.
Send mig en mail eller læg en kommentar på bloggen, hvis du har et stort eller lille spørgsmål om SEO, du gerne vil have forklaret – så svarer jeg så godt jeg kan 🙂